گروه ورزشی: داستان این قهرمانی از شهر مرزی آستارا آغاز شد

 آنجا که جمعی از بهترین‌های نوجوان کشتی ایران گرد هم آمدند تا با برگزاری پیکارهای «روز جهانی کودک» به مصاف هم بروند و راه قهرمانی را در میادین آسیایی و جهانی برای خود هموار کنند. تیم کشتی فرنگی نوجوانان که منتخبی از همین افراد است امروز توانسته در هندوستان حریفان مقتدری همچون ازبکستان، کره جنوبی و‌ قزاقستان را پشت سر بگذارد و آینده کشتی فرنگی ایران را تضمین کند.

سال گذشته و در جریان مسابقات آسیایی 2008 تاشکند، زمانی که تیم‌های کشتی نوجوانان ایران در روزهای بد کشتی به حریفان باختند بسیاری اینگونه نقد کردند که خزانه کشتی ایران خالی شده و دیگر نمی‌توان به چنین قهرمانی‌هایی امیدوار بود. اما آن پیش‌داوری‌ها درست نبود و زمانی که کشتی به آرامش رسید با بازنگری کادرفنی و انتخاب صحیح کشتی‌گیر و مربی  ورزش اول کشورمان به روزهای اوجش بازگشت و حالا نوید روزهای پرفروغی را در آینده می‌دهد.

در جریان رقابت‌های کشتی فرنگی نوجوانان آسیا در هندوستان، کشتی آسیا بسیار متحول شد. امروز در کشتی فرنگی آسیا در کنار کشتی‌گیرانی از کشورهای کره جنوبی، کره‌شمالی، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان، ترکمنستان، ازبکستان، چین، ژاپن و ایران شاهد حضور قهرمانانی از کشورهای تایلند، ویتنام، عراق، چین تایپه و .... هم هستیم. بنابراین با آمدن مدعیانی جدید در این رشته حتی یک لحظه توقف نیز ما را از جمع مدعیان دور می‌کند.

یک پیروزی، 2 قهرمانی

کسب 5 مدال طلا، 4 برنز و به دست آوردن 84 امتیاز به خوبی نشان می‌دهد تیمی که سال گذشته با 3 مدال طلا و 5 برنز در آسیا سوم شده بود این بار جهش بزرگی داشته است. اولین نوجوان طلایی ایران، محمد غلامی کشتی‌گیر 46 کیلویی تیم ما بود که با 3 پیروزی دلاورانه برابر کشتی‌گیران قرقیزستان، ازبکستان و قزاقستان در دیدار فینال هم حریف هندی خود را شکست داد و مدال طلا گرفت. دومین طلایی مهرداد بهرامی در وزن 63 کیلوگرم بود.

این کشتی‌گیر بعد از آنکه در دور اول استراحت کرد، در دور دوم حریف چینی را ضربه فنی کرد و با پیروزی مقابل حریف قزاقستانی راهی دیدار فینال شد. در فینال نیز بهرامی کشتی‌گیر ازبکستان را مغلوب کرد و صاحب مدال طلا شد. سومین مدال طلای ایران در وزن 69 کیلوگرم به دست آمد. مهدی زیدوند نوجوان خوزستانی با دو پیروزی مقابل قرقیزستان و کره‌جنوبی در فینال برابر کشتی‌گیر قزاقستان به برتری رسید و صاحب مدال طلا شد.

چهارمین مدال طلا در وزن76 کیلوگرم بود. پیمان کارگر ابتدا حریف ژاپنی خود را ضربه فنی کرد، سپس کشتی‌گیران تاجیکستان و قرقیزستان را برد و در فینال هم بر حریف قزاق خود غلبه کرد و روی سکوی قهرمانی رفت. مدال پنجم طلا را مهدی پورشیخ جوان 100 کیلویی ایران به دست آورد. پورشیخ در حالی با کسب دو پیروزی برابر کشتی‌گیران چین‌تایپه و عراق به دیدار پایانی راه یافته بود که موفقیت او در کشتی فینال برابر حریف هندی‌اش تیم ایران را هم قهرمان مسابقات می‌کرد، چرا‌که ازبک‌ها هم با دو اختلاف امتیاز کمتر، نماینده 100 کیلویی خود را به دیدار رده‌بندی این وزن رسانده بودند، اما پیروزی پورشیخ برابر کشتی‌گیر هندی علاوه بر کسب مدال طلا برای این کشتی‌گیر، تیم ایران را هم قهرمان آسیا کرد. رامین طاهری در وزن 42 کیلوگرم، بهنام مرادی در وزن 54 کیلوگرم، علی یوسفی‌کیا در وزن 58 کیلوگرم و سامان نوروزی در وزن 85 کیلوگرم، فرنگی‌کاران برنزی ایران در هندوستان بودند.

طاهری به کره‌شمالی باخت. مرادی مقابل قزاقستان مغلوب شد. یوسفی‌کیا مقابل ازبکستان نتیجه را واگذار کرد و نوروزی هم برابر کشتی‌گیر دیگری از ازبکستان شکست خورد. مهرداد مردانی کشتی‌گیر 50 کیلویی تیم ایران نیز با قبول شکست مقابل کشتی‌گیر قزاقستان از جدول مسابقات کنار رفت. بعد از تیم ایران که در این دوره به مقام قهرمانی رسید، تیم‌های ازبکستان و هندوستان به ترتیب دوم و سوم شدند.

کد خبر 86903

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار کشتی و وزنه‌برداری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز